برترین دانشگاه‌های قبرس شمالی

24 بهمن 1401
0 دیدگاه

ما در این مقاله کنار شما هستیم تا برترین دانشگاه‌های قبرس شمالی را معرفی و نحوه ورود به این دانشگاه‌ها را بررسی کنیم. خیلی از دانشجویان برای بهبود کیفیت تحصیل، پیشرفت در آینده، ورود به بازار کار، درآمد بالا، گرفتن اقامت و…. به دنبال کشوری مناسب با شرایطشان هستند تا به تحصیل خود در آن کشور ادامه بدهند. تحصیل در خارج از کشور مزایایی مثل آشنایی با فرهنگ‌های جدید و تجربیات جالبی را به همراه دارد.

اما چه کشوری مناسب ما است؟ جواب این سوال هستش که آینده شما را تعیین می‌کند، هدف شما برای مهاجرت تحصیلی باید بسیار فراتر رود چرا که احتمالاً در آن کشور باید به ادامه زندگی خود بپردازید؛ بر همین اساس باید تحقیقات جامع‌تری را انجام بدهید. ما در این مقاله به معرفی دانشگاه‌های قبرس شمالی و جوانب مختلف آن میپردازیم تا در گرفتن تصمیمتان برای انتخاب دانشگاه مناسب کمکی کرده باشیم. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

شرایط تحصیل در قبرس شمالی

قدم اول برای مهاجرت تحصیلی در یک کشور، آشنایی با نظام آموزشی و شرایط تحصیل آن کشور است. مردم کشور قبرس شمالی مبنی بر تاریخچه و قدمت طولانی خود به زبان استانبولی و چون زمانی بریتانیا در این کشور نفوذ کرده بود به زبان انگلیسی هم صحبت میکنند؛ بر همین اساس اگر شما به استانبولی مسلط باشید، تحصیل در قبرس شمالی کم هزینه می‌شود ولی اگر به زبان بین‌المللی یا انگلیسی بخواهید به تحصیل خود در قبرس شمالی ادامه دهید کمی هزینه تحصیل شما بالاتر می‌رود. نکته دیگری که مهم است بدانید اینکه اگر از بچگی در قبرس شمالی تحصیل کرده باشید بعد از 17 سالگی می‌توانید وارد دانشگاه شوید ولی برای کسانی که می‌خواهند با مهاجرت تحصیلی وارد دانشگاه‌های این کشور بشوند، نیاز به دیپلم 12 ساله است.

همچنین برای تحصیل در دانشگاه‌های قبرس شمالی بهتر است وقفه‌ای بیشتر از 5 سال در تحصیل خود نداشته باشید؛ برای مهاجرت تحصیلی در این کشور نیاز به مدرک آیلتس دارید. دانشگاه‌های قبرس شمالی دارای 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است.

مقطع کارشناسی

مقطع کارشناسی از این نظر که به استقبال دانش آموزان تازه وارد می‌رود، بسیار حائز اهمیت است. با توجه به موقعیت سیاسی و اینکه کشوری جزء اروپا است، می‌تواند دروازه‌ای برای ورود به دیگر کشورها باشد. شما برای ورود به دانشگاه‌های قبرس شمالی در مقطع کارشناسی احتیاج به مدرک 12 ساله دیپلم که در نظام آموزشی قدیم ایران به اسم مدرک پیش دانشگاهی شناخته می‌شد، است.

همچنین به مدرک آیلتس با نمره 6 به بالا احتیاج دارید، البته این نمره با توجه به رشته تحصیلی مورد نظر شما می‌تواند متغییر باشد، که می‌توانید بعد از ورود به این کشور اقدام کنید. دانشجویان در مقطع کارشناسی فرصت 20 ساعت کار در هفته را دارند که با توجه به هزینه‌های پایین زندگی در قبرس شمالی کافی بوده و می‌توانند نیازهای خود را برطرف کنند. مقطع کارشناسی در قبرس شمالی مانند کشور خودمان 4 ساله بوده و هزیینه تقریبی دانشگاه‌ها در هر ترم بین 2000 پوند تا 10000 پوند است. مدارک مورد نظر دیگر جهت ورود به دانشگاه‌های قبرس شمالی به شرح ذیل است:

      • مدرک تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی
      • کارنامه تحصیلی به همراه ترجمه
      • همه مدارک هویتی به همراه ترجمه
      • گذرنامه دانشجو
      • تاییدیه پذیرش دانشگاه
      • مدرک آیلتس
      • 3 قطعه عکس

مقطع کارشناسی ارشد

مقطع کارشناسی ارشد در بین داشنجویان خارجی مخصوصاً ایرانیان بسیار پرتقاضا است. زبان لازم برای ورود به این دوره مثل مقطع کارشناسی بوده و نمره لازم برای مدرک آیلتس در این مقطع 6.5 بوده. همچنین این دوره در یک بازه تقریباً 2 ساله بوده و در رشته‌هایی مثل: مکانیک، برق، کامپیوتر، پرستاری، انواع رشته‌های مهندسی و… فعالیت دارند؛ که در آخر دانشجو با ارائه پایان‌نامه خود مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت می‌کند. شما در این مقطع نسبت به مقطع کارشناسی زمان بیشتری برای کار خواهید داشت. هزینه مقطع کارشناسی ارشد بین 4000 پوند تا 12000 پوند است و مدارک مورد نیاز برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد به شرح ذیل است:

      • مدرک تحصیلی دیپلم و لیسانس
      • همه مدارک هویتی به همراه ترجمه
      • گذرنامه
      • تاییدیه پذیرش دانشگاه
      • مدرک آیلتس
      • 3 قطعه عکس

مقطع دکتری

مقطع دکتری، مقطع خاصی بوده و دانشجویان برای ورود به این دوره شرایط نسبتاً سختی دارند که این سختی به دلیل ورود به دانشگاه‌های قبرس شمالی نیست بلکه به دلیل مقطع آن است. در این مقطع شما باید سطح زبان بالا و دارای سوابق علمی و پژوهشی باشید. نمره آیلتس لازم در این مقطع 7 بوده و شما بعد از ایمیل کردن سوابق و مدارک خود به استاد راهنما مورد نظر باید منتظر تاییدیه بمانید بعد از تایید شما در جلسه‌ای حضوری باید سوابق خود را ارائه نماید تا در صورت تایید به مدت 3 تا 5 سال اجازه تحصیل دریافت کنید.

شما در این مقطع حتما به سوپروایزر یا همان استاد راهنما احتیاج دارید تا تمام مراحل بالا را طی کنید. اگر شما پس از ارائه تاییدیه استاد راهنمای خود را بگیرید، می‌توانید به صورت استادیار به تحصیل ادامه داده و کاملاً رایگان بوده ولی در غیر این صورت با پرداخت هزینه بین 5000 پوند تا 15000 پوند قادر به تحصیل در این مقطع هستید. مدارک مورد نیاز برای تحصیل در مقطع دکتری به شرح ذیل است:

      • مدرک لیسانس و فوق لیسانس به همراه ترجمه
      • همه مدارک هویتی به همراه ترجمه
      • گذرنامه
      • تاییدیه استاد راهنما
      • مدرک آیلتس
      •  رزومه علمی و پژوهشی
      • 3 قطعه عکس

دانشگاه‌های برتر قبرس شمالی

اگر می‌خواهید در قبرس شمالی تحصیل کنید، باید بدانید که کدام یک از دانشگاه‌های آن برای شما مناسب است. با توجه به رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی World University Rankings 2023، می‌توانیم بهترین دانشگاه‌های قبرس شمالی را شناخته و به عملکرد آنها در تمام زوایای اصلی نگاه کرد. قبرس شمالی دارای 3 دانشگاه در رتبه‌بندی کلی دانشگاه‌های جهانی Times Higher Education است. بالاترین رتبه در دانشگاه‌های قبرس شمالی Eastern Mediterranean University است که در رتبه های 501–600 قرار دارد. و لازم به ذکر است که در سال 2022 این دانشگاه در رتبه 153 جهان قرار گرفت.

انتخاب محل تحصیل برای مدرک در قبرس شمالی یکی از بزرگترین تصمیماتی است که تا به حال می‌گیرید. در اینجا به معرفی دانشگاه‌ها می‌پردازیم تا به شما کمک کنیم تا انتخاب درستی داشته باشید، به خصوص اگر می خواهید در خارج از کشور تحصیل کنید. دانشگاه‌های قبرس شمالی را در ادامه بررسی می‌کنیم. ما اطلاعاتی را گردآوری کرده‌ایم که امیدواریم به شما در تصمیم‌گیری در مورد محل تحصیل کمک کند.

Eastern Mediterranean University

دانشگاه مدیترانه شرقی | Eastern Mediterranean University (EMU) مستقر در جزیره مدیترانه‌ای قبرس در سال 1979 به عنوان یک موسسه فناوری در قبرس شمالی با هدف آموزش و ایجاد منابع انسانی آغاز به کار کرد. EMU اکنون برنامه‌های خود را به 108 رشته کارشناسی و بیش از 100 رشته کارشناسی ارشد با بیش از 70000 فارغ التحصیل گسترش داده است. EMU در حال حاضر پشتیبانی آموزشی و تحقیقاتی را در یک محیط چند فرهنگی برای نزدیک به 20000 دانشجو از 108 ملیت مختلف در محوطه دانشگاه خود با کمک کارکنان علمی بسیار ماهر از 32 کشور ارائه می‌دهد.

رسانه آموزش انگلیسی و ترکی است که اکثر برنامه‌ها به زبان انگلیسی در دسترس هستند. دانشکده‌های این دانشگاه شامل 12 دانشکده (معماری، هنر و علوم، تجارت و اقتصاد، ارتباطات و مطالعات رسانه، دندانپزشکی، آموزش، مهندسی، علوم بهداشت، حقوق، پزشکی، داروسازی، گردشگری) و 5 دانشکده (محاسبات و فناوری، خدمات بهداشتی، دادگستری، مدیریت گردشگری و هتلداری، آموزشگاه مقدماتی زبان‌های خارجی و انگلیسی) می‌شود.

با توجه به اهمیت ویژه‌ای به بین‌المللی شدن و جهانی شدن این دانشگاه، EMU اعتبار مدرک‌های معتبر بین‌المللی مختلفی به دلیل همکاری با دانشگاه‌های درجه یک مانند دانشگاه بولونیا و دانشگاه وارویک، و قراردادهای تبادل دانشجو با بیش از 50 موسسه در 28 کشور را دریافت کرده است. همچنین، EMU تعدادی از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی را سازماندهی می‌کند، جشنواره بهار سالانه یک هفته‌ای برگزار می‌کند و وجود انجمن‌های دانشجویی را برای هر یک از ملیت‌ها تشویق می‌کند تا فرهنگ خود را تمرین کنند.

    • شهر: فاماگوستا
    • سال تاسیس: 1979
    • تعداد دانشجو: 22000
    • شهریه هر ترم: €1200 تا €9100
  1. 43 به 57 نسبت دانشجویی دختر به پسر
  2. 27 به 1 تعداد دانش آموزان به ازای هر کارمند
  3. 76% درصد دانشجویان بین المللی
 

Near East University

Near East University یک موسسه آموزش عالی خصوصی در نیکوزیا شمالی، پایتخت کشور قبرس شمالی است. این دانشگاه که در سال 1988 تأسیس شد، بزرگترین دانشگاه در قبرس شمالی است که بیش از 26000 دانشجو و 1200 کارمند علمی دارد. Near East University یک جامعه دانشجویی بین‌المللی قوی نیز دارد؛ گفته می شود که بیش از 100 ملیت در هر زمان در این دانشگاه ثبت‌نام می‌کنند. این دانشگاه دارای 20 دانشکده شامل 220 بخش، و همچنین چهار مرکز آموزش حرفه‌ای، 28 موسسه تحقیقاتی و سه دبیرستان مرتبط است. رشته‌های این دانشگاه طیف گسترده‌ای دارند که شامل: هنر، علوم، حقوق، پزشکی، هنرهای زیبا و طراحی و دامپزشکی می‌شوند.

دانشکده پزشکی دانشگاه در سال 2008 افتتاح شد و یک بیمارستان آموزشی مجاور آن در سال 2009 به پایان رسید. این بیمارستان همچنین خانه‌ی تعدادی از مراکز تحقیقاتی پیشرفته است و از زمان افتتاح، جوایز متعددی دریافت کرده است. دانشجویان اینجا از یک زندگی اجتماعی غنی لذت می‌برند: محوطه دانشگاه در فاصله کوتاهی از مرکز شهر نیکوزیا قرار دارد و به راحتی با اتوبوس قابل دسترسی است. در ای ندانشگاه، سالنی با 700 صندلی میزبان کنگره‌ها، کنسرت‌ها، نمایش‌ها و جشنواره بین المللی تئاتر قبرس شمالی سالانه است. هنرهای نمایشی و خلاق بخش مهمی از زندگی دانشگاهی هستند و پردیس دارای سه تئاتر اضافی، یک ایستگاه رادیویی دانشگاه، یک استودیوی تلویزیونی، و همچنین سه موزه است که به ارتباطات، هنر و ماشین‌های کلاسیک اختصاص دارد.

همچنین در محوطه دانشگاه یک کتابخانه 15000 متر مربعی به نام کتابخانه بزرگ وجود دارد که در 24 ساعت شبانه روز برای دانشجویان قابل دسترسی است. همچنین Near East University به تشویق دانش آموزان می‌پردازد تا در باشگاه‌ها و تیم‌های ورزشی که بخش بزرگی از فرهنگ قبرس شمالی است، شرکت کنند. Near East University به خاطر تیم شنای خود در مسابقات ملی و بین‌المللی شرکت می‌کند، شناخته شده است. این دانشگاه همچنین دارای یک استخر شنا به اندازه المپیک است. Near East University در رتبه‌بندی Times Higher Education در سال 2020 در بین 200 دانشگاه برتر برای آموزش با کیفیت امتیاز کسب کرد.

    • شهر: نیکوزیای شمالی
    • سال تاسیس: 1998
    • تعداد دانشجو: 30000
    • شهریه هر ترم: €1250 تا €6300
  1. 47 به 53 نسبت دانشجویی دختر به پسر
  2. 24 به 5 تعداد دانش آموزان به ازای هر کارمند
  3. 83% درصد دانشجویان بین المللی

Cyprus Health and Social Sciences University

Cyprus Health and Social Sciences University یا دانشگاه بهداشت و علوم اجتماعی قبرس شمالی در سال 2016 تاسیس شد. این دانشگاه در مورفو قبرس شمالی واقع شده است. در این دانشگاه پنج دانشکده وجود دارد: دانشکده علوم دندانپزشکی، دانشکده علوم بهداشت، دانشکده تربیت بدنی و ورزش، دانشکده علوم اجتماعی و علوم انسانی، و دانشکده حرفه‌ای خدمات بهداشتی؛ هر دانشکده طیف وسیعی از برنامه‌های مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه می‌دهد. همچنین مدرسه مقدماتی انگلیسی وجود دارد که مهارت‌های زبان انگلیسی را برای دانش آموزان فراهم می‌کند. به دانش‌آموزان این مدرسه 20 ساعت در هفته درس انگلیسی داده می‌شود و باید در ماه فوریه یا ژوئن در آزمون مهارت زبان انگلیسی شرکت کنند.

این دانشگاه دارای تعدادی آزمایشگاه است که به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا دانش نظری خود را به مهارت‌های عملی تبدیل کنند. تنها در دانشکده علوم دندانپزشکی سه آزمایشگاه وجود دارد: آزمایشگاه پیش بالینی فانتوم، آزمایشگاه پیش بالینی پروتز و آزمایشگاه پروتز؛ کادر آموزشی این دانشگاه از پنج کشور مختلف هستند و بدنه دانشجویی از دانشجویان 16 کشور مختلف تشکیل شده است.

    • شهر: گوزلیورت
    • سال تاسیس: 2015
    • تعداد دانشجو: 6000
    • شهریه هر ترم: €3500 تا €5500
  1. 45 به 55 نسبت دانشجویی دختر به پسر
  2. 35 به 1 تعداد دانش آموزان به ازای هر کارمند
  3. 75% درصد دانشجویان بین المللی

دیگر دانشگاه‌های قبرس شمالی

  1. University of Cyprus
  2. European Univer
  3. Inter College
  4. Girne American University
  5. Cyprus College
  6. European University of Lefke
  7. The Philips college
  8. Cyprus International University
  9. Middle East Technical University Northern Cyprus Campus
  10. University of Nicosia

بورسیه تحصیلی در دانشگاه‌های قبرس شمالی

خیلی از دانشجویان تصمیم بر یادگیری در سطح بالاتر و پیشرفت در زمینه‌ تحصیلی خود دارند که این امر دلیلی شده تا به فکر تحصیل در دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی بیوفتند و از آنجایی که هزینه تحصیل در این دانشگاه‌ها بالا است به دنبال بورسیه تحصیلی از طرف دانشگاه مورد نظر خود هستند. بورسیه تحصیلی به طور خلاصه یعنی پذیرش دانشجو از طرف دانشگاه به همراه پرداخت میزانی از هزینه‌های امور دانشجویی از قبیل خرید کتاب، هزینه خوابگاه و… که البته گرفتن بورسیه تحصیلی کاری نسبتاً سخت ولی نه غیر ممکن است. در ادامه به شرایط بورسیه تحصیلی از سوی دانشگاه‌های قبرس شمالی می‌پردازیم.

دانشجویان خارجی برای گرفتن بورسیه تحصیلی توسط دانشگاه‌های قبرس شمالی باید رزومه و شرایط تحصیلی سطح بالایی داشته باشند از جمله نمرات دانشگاهی و داشتن معدل دیپلم و پیش دانشگاهی عالی؛ که در صورت پذیرش از سوی دانشگاه 25% تا 75% از هزینه‌های شما توسط خود دانشگاه پرداخت می‌شود. همچنین شما مجاز به 4 سال تحصیل در مقطع کارشناسی و 2 سال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد خواهید بود و پچنانکه طول این دوره‌ها بیشتر شود مابقی هزینه با خود دانشجو اس

هزینه زندگی در قبرس شمالی

هزینه زندگی دانشجویی در قبرس شمالی پایین بوده و دانشجویان با پیدا کردن کار در این کشور می‌توانند بخش قابل توجهی از هزینه‌های خود را بدهند. بیشتر هزینه‌ها برای زندگی دانشجویی صرف تهیه مسکن می‌شود که این مشکل را با زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی و یا زندگی به صورت گروه‌های چند نفره دانشجویی می‌توانند به حداقل برسانند.

هر دانشجویی که پذیرش خود را از یکی از دانشگاه‌های قبرس شمالی دریافت نموده، پس از آغاز تحصیل می‌تواند به راحتی طی روندی ساده حساب بانکی افتتاح نماید و شماره حساب و کریدیت کارت نیز دریافت نماید که تقریبا تمام بانک‌های این کشور برای دانشجویان امکان دریافت کارت اعتباری را فراهم کرده اند. همچنین انتقال پول از ایران به حساب بانکی دانشجو در قبرس پروسه راحتی دارد. شما برای افتتاح حساب بانکی دانشجویی در قبرس شمالی ملزم به ارائه پاسپورت، کارت دانشجویی، فرم اشتغال به تحصیل و آدرس محل سکونت هستید.

هزینه زندگی دانشجویی

  •  اجاره خانه بین 350 تا 600 پوند*
  •  پرداخت قبوض 1000-1300 لیر 
  •  اینترنت 150-250 لیر
  •  مواد غذایی( به ازای هرنفر)  2000-3000 لیر
  •  بنزین لیتری 22 لیر(17/02/2023)
    اجاره خانه به صورت پوند معامله می‌شود.

جمع‌بندی

ر این مقاله به توضیح انواع مقاطع تحصیلی در قبرس شمالی و نحوه ورود به این مقاطع پرداختیم و 3 تا از برترین دانشگاه‌های قبرس شمالی معرفی کردیم تا شما با توجه به شرایطتتان دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید. خیلی از دانشجوییان ایرانی برای پیشرفت بیشتر به دنبال تحصیل در کشور‌های به‌روزتر هستند پیشنهاد ما به این دسته از عزیزان این است که می‌توانند اول از تحصیل در دانشگاه‌های قبرس شمالی شروع کرده و بعد بخاطر شرایط خوب این کشور می‌توانند به دیگر دانشگاه‌های کشورهای اروپایی و آمریکا رفته دلیل این پیشنهاد این است که شما با توجه به شرایط آسان و کم هزینه در قبرس شمالی می‌توانید خود را سنجیده و بعد وارد دیگر کشورهای اروپایی شوید.

ارسال دیدگاه